Sprediķis Zaļajā Ceturtdienā
2. Mozus 12:21-28, 1. Korintiešiem 11:20-32, Jāņa ev. 13:1-15
Šodien ir Zaļā Ceturtdiena un galvenā tēma ir Jaunā Derība, noslēgta Kristus asinīs. Šodienas lasījumi māca, par Svēto Vakarēdienu jeb Dievgaldu, kas tas ir, kā pielietot, kādas sekas ir. Šodien svinam BIĶERA DZIMŠANAS DIENU! Proti, ka Svētais Vakarēdiens tika iestādīts šodien, ka Dievgalda biķeris tika lietots pirmo reizi.
Pirmais lasījums māca par to, kas notika Ēģiptē. Visi Ēģiptiešu pirmdzimušie nomira, bet Izraēla visi pirmdzimušie tika saudzēti, izdzīvoja, tāpēc, ka viņu palodzes un durvju stabi bija aptraipīti ar asinīm. Šeit ir pravietiska zīme par Kristus asinīm. Kristus asinis aizsargā pret nāvi. Fiziskā nāve trāpās pa visiem, bet garīgā nāve netrāpās pa visiem. Tie, kuri tic Trīsvienīgajam Dievam un bauda Kristus asinis ir aizsargāti, pasargāti no garīgās nāves, viņu dvēseles ir pestītas.
Otrais lasījums māca par to, ka cilvēks varētu baudīt Svēto Vakarēdienu nepareizajā veidā, pašam par sodu. Ir pieci galvenie nosacījumi, lai cilvēks varētu baudīt Sakramentu pareizajā veidā, pašam par svētību un stiprinājumu:
1. Cilvēkam jābūt kristītam un iesvētītam.
2. Cilvēkam jābūt ticīgam pa īstam.
3. Cilvēkam ir jānožēlo grēki.
4. Cilvēkam jātic, ka Dievgalds patiešām IR Kristus miesa un asinis.
5. Cik tas ir atkarīgs no mums, ir jāizlīgst un jāizrunā, ja ir bijuši pāridarījumi, asi vārdi utt.
Ja tu neatbilsti šiem nosacījumiem, tad labāk neiet pie Dievgalda. Ja tu atbilst šiem nosacījumiem, tu vari droši baudīt sakramentu, pašam par svētību un stiprinājumu. Evaņģēlijs māca sīkāk par Dievgaldu, kādas tam ir sekas, ko nozīmē. Ir rakstīts, ka Jēzus zināja, ka Viņa stunda bija nākusi. Zināja. Mēs parasti sakām, ka mēs ticam Dievam. No vienas puses ir tā, ka mēs nevaram zinātniski pierādīt Trīsvienīgā Dieva eksistencei. No otras puses es tomēr gribētu teikt, ka vārds ticēt ir pa vāju. Tu vari ticēt, ka viss sniegs būs nokusis līdz Lieldienām, arī mājas ziemeļu pusē un mežā, bet tu nevari zināt, nedrošība ir, varbūt būs jauns sniegs. Bet tu vari zināt, ka Trīsvienīgais Dievs ir, ka Jēzus ir Dieva Dēls, ka Svētais Vakarēdiens IR Kristus miesa un asinis. Dievs dod pārliecību sirdī, ka tā ir. Un Svētais Vakarēdiens nav vienīgā, bet viena no tām zīmēm, ko Dievs dod, lai mēs zinātu, ka Viņš ir un rūpējas par mums. Ir arī rakstīts, ka Jēzus atstāja pasauli, lai ietu pie Tēva. Tīri burtiski tas nav vajadzīgs. Nav jāiet klosterī jeb slēpties mežā, bet pārnestā nozīmē tev un man ir jādara tāpat. Proti, vairs nepaļauties uz sevi jeb pasauli. Proti, vairs nemeklē prieku un drošību materiālās lietās. Kāpēc? Tāpēc, ka cilvēki un materiālās lietas ir nedrošas un nestabilas. Tavs darbadevējs runā saldi šodien, bet varētu tevi atlaist pēc gada. Šodien tu esi spēcīgs un vesels, bet pēc gada vai vēl drīzāk tu varētu būt slims un nespēcīgs. Šodien tev ir spīdoša mašīna, bet ātrāk vai vēlāk tā būs nobružāta.
Kāpēc Dievs tiek raksturots kā Tēvs Bībelē? Tāpēc, ka Viņš dod drošību un stabilitāti saviem bērniem. Visiem miesiskiem tēviem vajadzētu darīt tāpat, bet diemžēl visi to nedara grēka dēļ. Debesu Tēvs dod perfektu drošību, stabilitāti un prieku. Uz Viņu tu vari paļauties, Viņš dod prieku sirdī arī, ja paliek bez darba un ja mašīna nespīd. Kā tu vari būt par to pārliecināts, kādi ir pierādījumi un pamatojumi tam? Ne vienīgais, bet viens būtisks pierādījums un zīme tam ir Svētais Vakarēdiens. Ir arī rakstīts, ka mācekļi pulcējās uz vakariņam, uz mielastu. Visi Trīsvienīgā Dieva žēlastības līdzekļi, visa garīgā pārtika ir nepieciešama un laba. Vajag gan lūgties, gan lasīt Bībeli, gan baudīt Svēto Vakarēdienu. Tomēr, ar visu cieņu pret lūgšanu un Bībeli ir tomēr tā, ka nekur zemes virsū tu neesi tik cieši savienots ar Jēzu kā Svētajā Vakarēdienā. Attiecībā uz kopību ar Dievu, Svētais Vakarēdiens ir augstākais punkts zemes virsū.
Svētais Vakarēdiens ir vispārliecinošākais pierādījums par Dieva mīlestību uz mums un augstākais punkts kristīgajā dzīvē. Šajā evaņģēlijā, Jēzus mazgā mācekļu kājas. Tas ir labi, bet galvenā jēga nebija, lai viņiem būtu tīras kājas. Šī ir ārēja zīme, par iekšējo garīgu tīrību. Kad tu apkaro un nožēlo savus grēkus, Jēzus mazgā nevis tavu miesu, bet tavu dvēseli arī šodien. Ir tā, ka viss kristīgā ticībā ir saistīts kopā, tur ir iekšēja loģika starp visām daļām kristīgā mācībā. Tomēr, no šodienas līdz Lieldienām šī saistība ir ļoti cieša. Principā ir viens garš Dievkalpojums no šodienas līdz Lieldienām. Līdzībā varam teikt, ka ir viena luga no šodienas līdz Lieldienām, tikai sadalīta pa trim cēlieniem. Kā pavadīt nākošas trīs dienas? Pirmkārt, ar pārliecību, ne tikai ticība, ka Jēzus ir Kungs. Otrkārt, atstājot pasauli, proti, meklējot prieku un drošību Dievā, nevis pasaulē. Treškārt, ēdot garīgo pārtiku pastiprinātā režīmā un ar pārliecību, ka Svētais Vakarēdiens ir vispārliecinošākais pierādījums par Dieva mīlestību uz tevi un mani.
Šodienas bauslis: Cilvēkam ir jāpārbauda sevi pirms viņš bauda Svēto Vakarēdienu.
Šodienas evaņģēlijs: Debesu Tēvs dod mums pārliecību, drošību un stabilitāti un Svētais Vakarēdiens ir redzams pierādījums tam.
Gribētu īsi rezumēt savu teikto:
1. Tas, kas bauda Svēto Vakarēdienu izsprūk no garīgās nāves.
2. Nekur citur cilvēks nav tik cieši savienots ar Jēzu, kā Svētajā Vakarēdienā.
3. Visa garīgā pārtika ir laba un nepieciešama, bet Svētais Vakarēdiens ir ticības augstākais punkts zemes virsū.