Sprediķis - Vieta, kur augt bērnam
Svētdiena
pēc Ziemsvētkiem-2020
/Lk.2:40/ (Opekalns, Ape)
Labdien, dārgie draugi!
Nupat esam nosvinējuši Ziemsvētkus, kas
šogad tiešām bija “klusi un mierīgi”. Kādam no jums varbūt vēl svaigā atmiņā
Baznīcas apmeklējums, kāda Dievkalpojuma translācijas ieraksta noskatīšanās vai
sirsnīgs vakars ģimenes lokā ar mazu, bet mīļu dāvaniņu pasniegšanu, jeb kopīgs
foto pie “Betlēmes silītes”. Katram noteikti īpaši. Bet notikumu centrā kā tradicionālajā
ziemsvētku korālī: “ katru gan no jauna…” Kristus bērniņš. Visa centrā
notikums, kas sadalīju šīs pasaules vēsturi- pirms un pēc laika, kad Dievs pietuvojās.
Šodien esam svētdienā pēc Ziemsvētkiem
un Lūkas Evaņģēlijā aprakstītais, liek
mums raudzīties uz priekšu, jo saprotam, ka gluži kā jebkurš cits
jaunpiedzimušais, arī Kristus bērniņš nepalika silītē. Par to, kas notika pēc
bērna apgraizīšanas ziņas ir ļoti skopas. Zinām vien, ka “bērns auga, tapa stiprs garā un pilns gudrības, un Dieva žēlastība bija
ar Viņu” (Lūka 2:40).
Pamata vārdi ir “bērns auga”. Un vieta, kur šī pieaugšana varēja netraucēti
notikt, bija ģimene. Ģimene, kur ir vīrs, Jāzeps, sieva, Marija un dēls
Jēzus. Dievs pats nodibināja šādu kārtību, kur abiem, vīram savā vīrišķajā un
sievai savā sievišķajā identitātē ir īpaša loma bērna pieaugšanā. Dievs pats
vēlreiz apstiprināja sevis izveidoto
kārtību, ne tikai ienākot šajā pasaulē, bet arī izdzīvojot pilnu cilvēka dzīvi
ģimenē.
Tomēr kopš “kritušais eņģelis” izjauca pirmo
ģimeni un laulību starp mūsu Pirmvecākiem Ādamu un Ievu, laulības un ģimenes
institūts piedzīvo uzbrukumus nepārtraukti. No Mateja evaņģēlija mēs zinām, ka
drīzi vien arī “Svētajai ģimenei” bija jābēg uz Ēģipti, jo Hērods, meklēja
jaundzimušo nokaut.
Uzbrukumi ģimenei, laulībai: “savienībai
starp vīrieti un sievieti…”/Satversmes 110.panta/ notiek arī mūsdienās. Un tā
nav cīņa pret miesu un asinīm, bet gan pret tumsas valdnieku un viņa
pakalpiņiem, ļaunajiem gariem šīs pasaules telpā.
“Viņi visi pieci vienprātīgi apgalvoja,
ka tieši tā ir lielākā garīgā cīņa, kāda šobrīd pasaulē norisinās, “ tādu
apgalvojumu izteikuši pieci ticības brāļi no Āfrikas, vēl 2012.gadā Konkordijas
seminārā, Sentluisā noklausoties priekšlasījumu vienā no kursa apakštēmām
“Garīgā cīņa.”
“Tā bija vispārzināma patiesība, ka
neatņemama Āfrikas kultūras daļa ir
okultisms, maģija, animisms, senču garu pielūgšana un tamlīdzīgas
lietas, tādēļ visu acis pievērsās brāļiem no Āfrikas,” tā apraksta šo notikumu
Guntars Baikovs, savā grāmatā: “Un divi tapa viens.”
“ Nu pastāstiet, kā tad ir ar to garīgo
cīņu,” bija lasāms visu klātesošo acīs. Mūsu afrikāņu brāļi lūkojās uz mums ar
zināmu neizpratni. “Bet…..(pauze) šī brīža lielākā garīgā cīņa taču notiek
tieši Rietumos,” nedaudz vilcinādamies viens no viņiem bilda. Jautājums mūsu
acīs pamazām pārtapa neizpratnē. “Jūs sakāt lielākā garīgā cīņa šobrīd notiek
Rietumos? Ko jūs ar to domājat?”
Te varētu
ieturēt pauzi mēs un padomāt, kā atbildētu mēs!? Vai ik dienu saskaroties
vienīgi ar Covid -19 izraisīto seku statistiku Latvijā un pasaulē, mūsu apziņa
nav tā pārslogota, ka esam palaiduši garām vēl kādu ne mazāk nozīmīgu ziņu. Pat
ne ziņu, bet procesu, kas nu ir aizsācies arī Latvijā!?
Cik vērīgi
esam un kāda būtu mūsu atbilde? Āfrikāņu brāļi tomēr kliedēja klausītāju
neizpratni: “ Nu kā, tā ir cīņa pret laulības institūciju. Mēģinājums to
pilnībā iznīcināt.” Tieši šo cīņas lauku
mēģina iezīmēt un darīt pārskatāmu Luteriskā baznīca Latvijā, daudzi mācītāji
arī mūsu Baznīcas bīskapi. Arhibīskapa vēstījums šajos Ziemsvētkos arī
pieskārās šai cīņai atgādinot, ka “ Dievam bija pilnīga brīvība, kā izveidot
vidi, kurā Jēzum uzaugt. No visām iespējām Viņš izvēlējās vienu- lai Jāzeps
nebaidās būt Marijai vīrs un audzināt Jēzu kā tēvs. No visām iespējām, kā Jēzum
uzaugt, Dievs izvēlējās vienu- ģimeni, kurā ir vīrs Jāzeps, sieva Marija un
pirmdzimtais Dēls, Jēzus.”
Pateicība
Dievam, ka arī mūsu valsts Satversme aizsargā lietu kārtību kā to iecerējis
Pats Radītājs. To kārtību, kas ir visas Rietumu civilizācijas pamatā. Tas ir
arī kārtīgas latviešu ģimenes pamatā. Piedodiet, nu nevaru es iedomāties mūsu
visu tik tradicionālās “Skroderdienas Silmačos”, bez kārtīgas saimes, kurā ir
saimnieks un saimniece. Kur vienu kāzu vietā gaidāmas trīs — Antonijai ar
Dūdaru, Aleksim ar Elīnu un Joskem ar Zāru. Un tas viss mīļie ir viena vienīga
iemesla dēļ, mūsu esošo un nākamo bērnu interesēs. Ļoti žēl, ja kāds to ir
aizmirsis. Vēl jo skumjāk, ja tiesu varas institūcija, kurai , savas
kompetences ietvaros jāskata lietas “ par likumu un citu normatīvo aktu
atbilstību Satversmei,” pieņem tik pretrunīgu spriedumu. Un es piekrītu
G.Baikovam, viņa grāmatā pieminētajiem Āfrikas brāļiem un daudziem citiem
cilvēkiem. Ir jābūt pilnīgi aklam, lai neredzētu, ka šis ir kārtējais uzbrukums
laulības institūcijai.
Laulība,
ģimene, tēvs un māte ir garants tam, lai bērns varētu: “augt stiprs garā un pieaugt gudrībā.” Tas ir
garants, ka Dieva žēlastība un Viņa svētība būs pār to ģimeni, namu, tautu un
galu galā arī valsti.
Tāpēc
šodien, pirmajā svētdienā pēc Ziemsvētkiem, aicinu raudzīties uz Svēto ģimeni;
vīru Jāzepu, sievu Mariju un viņu dēlu Jēzu. Un būsim modri, jo Dievs sūtījis
savu Dēlu, lai mūs atbrīvotu no pasaules pirmspēku kalpības un Kristū darītu
par saviem bērniem. Bet ja bērniem, tad arī mantiniekiem. Sargāsim to
mantojumu, kas mums dots no Dieva un lūgsim, lai Dieva Brīnišķīgais Svētais
Gars, mūsu Aizstāvis, sargā mūs pret jebkādu tumsības spēku uzbrukumiem, ka
runājam patiesību un apliecinām Kristu par Kungu! Viņa, mūsu Kunga un Pestītāja
Vārdā! Āmen!