Sprediķis - Un nelutiniet miesu, lai nekristu kārībās
I Adventa svētdiena
(Cah.9:9-10; Rom.13:11-14;Lk.21:25-33)
29.11.2020. - Opekalns, Ape
Labdien,
dārgie draugi!
Šodien ir pirmais Advents, un, ar Dieva žēlastību, mēs sākam jaunu Baznīcas liturģisko gadu. Vārds “advents”
nāk no latīņu valodas un tulkojumā nozīmē “atnākšana”
vai “nākšana”. Simboliski šis laiks
mūs aicina gatavoties Kunga Jēzus Kristus atnākšanai
jeb piedzimšanai, ko svinēsim 24.decembra vakarā.
Ja kāds grasās nākt pie mums ciemos, tad
taču gribam pienācīgi sagatavoties viņa uzņemšanai un gaidām tikšanos ar
nepacietību. Atceros aizvadīto vasaru. Mana jaunākā meita Lauma
Covid krīzes dēļ ilgāku laiku nebija bijusi mājās. Kad uzzinājām, ka viņa kopā
ar draugu automašīnā ceļo no Čehijas uz Latviju, bijām sajūsmā. Zinājām, ka
tīrais braukšanas laiks ir nedaudz vairāk par diennakti. Nepacietīgi sekojām
līdzi brauciena norisei, līdz atnāca ziņa, ka Lauma un Tomāšs ir jau 20 minūšu
brauciena attālumā. Tad sākās pats jaukākais. Ik pa brīdim kāds (es vai Daiga)
pieskrējām pie loga lai pārbaudītu, vai nav jau klāt. Taču nē, vēl nav. Vēl nav.
Vēl nav, un te pēkšņi - jau klāt!
Šodienas VD lasījumā pravietis Caharija runā par kādu neparastu Viesi,
kura nākšanu gaidīja visa Dieva Izredzētā tauta. “Priecājies no sirds, Ciānas meita! Gavilē Jeruzalemes meita!”
mudina pravietis un tūdaļ arī paskaidro kāpēc: jo “tavs ķēniņš nāk pie tevis,
taisnīgs un tavs palīgs, Viņš ir miermīlīgs…”. Tauta gaidīja un gaidīja,
taču pagāja gandrīz 400 gadi, līdz pravieša Caharijas pasludinājums
piepildījās.
Mēs jau vairāk nekā 2000 gadus dzīvojam laikā
pēc Ķēniņa vizītes, un man ir sajūta, ka Caharijas labā vēsts sāk izplēnēt, izšķīst pārējo ziņu
nebeidzamajā kokteilī. Tai ir grūti konkurēt ar satraucošajiem statistikas
datiem par corona slimnieku un no šī
vīrusa mirušo skaita pieaugumu. Tā klusē, kad iet runa par valsts budžeta
deficītu un nodokļu palielināšanu. Tomēr šī ziņa joprojām ir dzīva! Un varbūt tieši tāpēc, ka sliktās ziņas nomāc un
nogurdina, mēs tā ilgojamies dzirdēt Ziemassvētku vakara labo vēsti, kas skan: “... jums šodien Pestītājs dzimis, Dāvida
pilsētā, kas ir Kristus, Tas Kungs” (Lūk.2:11).
Es nezinu, vai tieši šīs Rakstu vietas
iedvesmoti, taču jau nezin kuro gadu pēc kārtas vides dizaineri Alūksnes pilsētu
Ziemassvētku laikā izrotā ar baltiem eņģeļiem. Tas ir skaisti un reizē arī
rosina pārdomas. Eņģeļi taču nestaigā šurpu – turpu tāpat vien. Tie visi ir “kalpotāji gari, izsūtāmi kalpošanai to labā,
kam jāmanto pestīšana” (Ebr.1:14). Eņģelis uzrunāja kādu ebreju meiteni
sakot: “Nebīsties, Marija, jo Tu
žēlastību esi atradusi pie Dieva. Un redzi, tu tapsi grūta savās miesās un
dzemdēsi Dēlu, un sauksi Viņa vārdu, Jēzus” (Lk.1:30-31), un tā notika. Kad
Jēzus, nāves baiļu pārņemts, Eļļas kalnā karsti
pielūdza Dievu, tad eņģelis no debesīm Viņam parādījās un Viņu
stiprināja (Lūk.22”43).
Eņģeļi uzrunā mūs arī šodien sakot: “Nebīsties, cilvēk! Redzi, tavs Ķēniņš nāk
pie tevis, taisnīgs un tavs palīgs…”. Vai šī vēsts šodien spēj izlauzties
līdz cilvēka dziļākajai būtībai? Vai cilvēks uztver kā svarīgāko vēsti savā
dzīvē šo: “Jo Dievs savu Dēlu nav sūtījis
pasaulē, lai tas pasauli tiesātu, bet, lai pasaule caur Viņu taptu glābta”?
(Jņ.3:17)
Kad kādu gaidām, parasti esam modri. Būt
modriem caur vēstules romiešiem vārdiem mūs aicina arī apustulis Pāvils. Viņš
māca mūs izprast šo laiku un nedzīvot dzīrēs un skurbumā, izvirtībā un
izlaidībā, ķildās un naidā. Faktiski apustulis saka, lai nedzīvojam miesā, bet Garā.
Advents Baznīcā izsenis ir bijis laiks, kad
iet mazumā laicīgais, vecais Ādams un pieaug garīgais cilvēks,
pieaug
Kristus. Šis ir laiks, kad mums no jauna uzvilktu Viņa Gaismas bruņas,
lai spējam pastāvēt pret jebkādu ienaidnieka ļaunumu. Šis ļaunums var būt
atklāts kā totalitārais režīms Baltkrievijā vai karš Kalnu Karabahā. Taču tas
var būt arī apslēpts ka Satversmes tiesas spriedums par labu viendzimuma pāru
prasībām, kas draud mainīt ģimenes un laulības definīciju. Šo un citu norišu
dēļ visu Latvijā esošo tradicionālo kristīgo konfesiju vadītāji griežas pie
visiem kristiešiem un labas gribas cilvēkiem ar aicinājumu, kas skan šādi.
“Ik dienas
saņemam ziņas par jauniem Covid 19 slimības piemeklētajiem un upuriem. Mediķiem
jāstrādā pāri spēkiem. Valsts vadītāji ir noteikuši pasākumus, ar kuriem ir
cerība ierobežot Covid 19 sērgas izplatīšanos. Labprātīgi piedaloties, mēs
kopīgajam labumam upurējam daļu savas brīvības un dzīves kvalitātes. Tā ir
svarīga solidaritātes izpausme, taču nes līdzi ievainojumus. Cilvēki ar citām
slimībām laikā nesaņem palīdzību. Tautsaimniecība cieš, uzņēmēju daudzu gadu
pūles var tikt iznīcinātas. Cilvēki zaudē darbu un iztiku. Izglītības, kultūras
un reliģiskās norises ir apgrūtinātas. Svarīgas brīvības ir ierobežotas.
Cilvēku dabiskā vajadzība pēc kopības nevar īstenoties. Daudzos mostas aizdomas
par savtīgiem nolūkiem, kādos šis laiks var tikt izmantots.
Ir sācies Adventa laiks, kurā gatavojamies
mūsu Kunga Kristus piedzimšanas svētkiem. Baznīcas gadā tas ir gavēņa laiks,
kurš aicina uz atgriešanos savā sirdī un uz īpašu sirds un prāta tuvību ar
Dievu. Gavēnī lūgšana kopā ar žēlsirdību un ar atturību uzturā un izklaidēs
veido vienu veselumu un dzīvina cita citu. Šajā gadā Kristīgo baznīcu un
draudžu vadītāji aicina pirmo Adventa nedēļu veltīt īpašai aizlūgšanai par situāciju,
kurā mūsu zeme un visa pasaule gaida Ziemsvētkus.
Sv. Jānis Hrizologs par gavēni māca: “Ir trīs lietas, kas vajadzīgas stiprai
ticībai, patiesai dievbijībai un paliekošiem tikumiem: lūgšana, gavēnis un
žēlsirdība… Gavēnis patiesībā ir lūgšanas dvēsele, žēlsirdība ir gavēņa
dzīvība. Nav iespējams tos atdalīt, tie nepazīst atšķirtību. Ja kādam ir tikai
viens no tiem un pārējo nav, tam nav nekā. Lai tas, kurš lūdzas, arī gavē, lai
tas, kurš gavē, ir žēlsirdīgs, lai tas, kurš vēlas tikt uzklausīts, pats ir
dzirdīgs, kad viņam tiek jautāts. Lai tas, kurš gavē, saprot gavēņa nozīmi - lai
viņš pamana izsalkušo, ja vēlas, ka Dievs pamana viņa izsalkumu, lai viņš ir
žēlsirdīgs, ja pats vēlas saņemt žēlsirdību”.
Atbalstot Mūsu baznīcas Garīgās vadības
aicinājumu uz gavēni un lūgšanu, pārdomāsim vēl kādu nozīmīgu lietu. Kopš dienas, kad notika augšāmceltā Kristus uzņemšana
Debesīs, mēs visi dzīvojam “gaidīšanas
režīmā”, viena Lielā, pēdējā Adventa jeb Kristus otrās atnākšanas gaidās.
Būsim modri! Nepaļausimies viltus mācībām un sludinātājiem, kuri klaigā: “Mēs zinām vienīgo, īsto, pareizo ceļu!” .
Bībele māca, ka Kunga otrā atnākšana būs nepārprotama, to nevarēs sajaukt ne ar
ko citu.
Šajā nedēļā lūgsim ar “Lectio Divina” metodi un pārdomāsim eņģeļu
vēsti, kas lasāma Apustuļu darbu grāmatas 1.nodaļas 10.-11.pamtā: “Kad tie, Viņam aizejot, cieši skatījās uz
debesīm, lūk, pie tiem stāvēja divi vīri baltās drēbēs. Tie sacīja: “Galilieši, ko jūs stāvat, skatīdamies uz
debesīm? Šis Jēzus, kas uzņemts prom no jums debesīs, tāpat nāks, kā jūs Viņu
esat redzējuši debesīs aizejam”.”
Kungs Jēzu, sūti Savu Garu un dod mums
spēku palikt modrībā, gaidot uz Tavu nākšanu!
Āmen!