Sprediķis - Mūsu piederība ir debesīs
23. svētdiena pēc Vasarsvētkiem
(Ījaba 19:23-27; Fil.3:17-21; Mt.9:18-26)
Labdien, Kristus mīļotie!
Mūsu Baznīcas liturģiskais gads lēnām
tuvojas noslēgumam - Mūžības svētdienai,
tāpēc nav nejaušība, ka Dieva Vārds
aizvien vairāk runā uz mums par dzīvību, nāvi,
mūžību. Ar dzīvības un nāves jautājumiem Covid sakarā saskaramies teju vai
katru dienu. Taču mēs nevaram atbildēt
uz jautājumiem par dzīvību un, vēl jo vairāk, par nāvi, iekams neesam guvuši
atbildi uz jautājumu: kas ir cilvēks?
Definīcija,
ko varam izlasīt Vikipēdijā un kas
tiek mācīta arī mūsu bērniem un mazbērniem skolās, skan: “Cilvēks,
precīzāk saprātīgais
cilvēks (Homo sapiens),
ir divkājains primāts, kurš
ietilpst zīdītāju klasē”. Un patiesi, vērtējot tīri pēc fiziskām iezīmēm, cilvēks
tiešām tāds primāts vien ir un viņu
droši var nostādīt vienā rindā ar orangutaniem, gorillām un šimpanzēm.
Taču ir viena aizķeršanās – mazais vārdiņš
“saprātīgais”!
Tas norāda, ka cilvēks ir kas vairāk nekā tikai vienkārši pērtiķis. Bet
kas viņš ir? Šis jautājums nodarbinājis cilvēku prātus visos laikos. Pasaulslavenais
vācu rakstnieks Hermanis Hese vērš
mūsu uzmanību uz ko būtiski svarīgu cilvēkā, kas paceļas pāri brutālai cīņai
par fizisko sugas izdzīvošanu. Hese raksta: “Ja mēs nebūtu vēl kas vairāk nekā vienreizēji cilvēki, ja katru
no mums tiešām varētu pilnīgi iznīcināt ar šautenes lodi, tad vairs nebūtu
jēgas stāstīt dzīvesstāstus. Taču katrs cilvēks ir ne tikai viņš pats, viņš ir
arī tas vienreizējais, ļoti īpašais, katrā gadījumā svarīgais
un vērā liekamais punkts, kurā
krustojas pasaules parādības – šādi tikai vienu reizi un vairs nekad” (https://tikainesakinevienam.lv).
Hese mūs pieved patiesībai, par kuru Psalmu grāmatā Dāvids sajūsmā izsaucas: “Kas
gan ir cilvēks, ka Tu viņu piemini, un cilvēka bērns, ka Tu viņu uzlūko!?” (Ps.8:5).
Sīks kā punkts, vienreizējs un neatkārtojams kā visizcilākais mākslas darbs un
tik nenovērtējami dārgs, ka Dievs ne dienu, ne nakti nenovērš no viņa Savu
mīlestības pilno skatienu, lūk, tāds ir cilvēks. Bibliski pamatota izpratne šajā
jautājumā radīja Rietumu civilizāciju, pie kuras piederam arī mēs. Pareiza
izpratne šajā jautājumā ir arī labākais izejas punkts izpratnei par to, kas mūs
sagaida pēc nāves.
Reiz ar savu kolēģi, kurš sevi
pozicionēja kā pareizticīgu, sarunā aizskārām mūžības tēmu. Tā kā mūsu uzskati
par šo jautājumu atšķīrās, tad mēs izvairījāmies izteikties konkrēti. Beidzot
es neizturēju un tiešā tekstā pajautāju: “Un
ko tu domā, kas ir pēc nāves?”. Viņa atbilde mani ļoti apbēdināja, jo tā
skanēja: “Nekā nav, bedre un tumsa!”.
Nepareiza izpratne jautājumā par to, kas ir cilvēks, bija radījusi pašvērtības
trūkumu un novedusi kolēģi līdz aplamam secinājumam.
Diemžēl pašvērtības trūkums ir viena no
Rietumu civilizācijas pamatproblēmām. Laika gaitā ir izveidojies uzskats, ka
cilvēks ir vērtīgs tad, ja ieņem augstu vai vismaz labi atalgotu amatu, viņam
ir īpaši sasniegumi, nauda un slava. Cilvēks, kurš ar to visu lepoties nevar,
vairumā gadījumu jūtas nevērtīgs un arī nevajadzīgs. Taču, kā zināms, “Bagātie
arī raud”. Angļu rakstnieks un žurnālists Džordžs
Orvels savukārt raksta, ka pasaulē
vienmēr bijuši “trejādu kārtu cilvēki –
augstie, vidējie un zemie. […] Šo triju grupu mērķi ir pilnīgi nesavienojami.
Augsto mērķis ir palikt tur, kur tie
ir. Vidējo mērķis ir apmainīties
vietām ar augstajiem. Zemo
raksturīgā, pastāvīgā iezīme ir tā, ka viņi ir grūta darba notrulināti un tikai
retos mirkļos atskārš kaut ko ārpus savas ikdienišķās dzīves, tāpēc viņu mērķis
(ja vien viņiem tāds vispār ir) ir - atcelt visas atšķirības un radīt
sabiedrību, kur visi cilvēki būtu vienlīdzīgi” (https://tikainesakinevienam.lv).
Lai arī kāds būtu cilvēka stāvoklis
sabiedrībā, īsti apmierināts ar savu dzīvi viņš nav, iekams nav pieņēmis
patiesību,- ka viņš radīts “pēc Dieva tēla un pēc Dieva līdzības”, patiesību, ka viss, pilnīgi viss atrodas Radītāja rokā.
Cilvēkam jāpieņem patiesība, ka Kristū Dievs
pieņēma cilvēcību, dzīvoja mūsu vidū, mira un augšāmcēlās, lai arī mēs iegūtu
atjaunotu dzīvi.
“ Jo kā Ādamā visi mirst, tāpat arī
Kristū, visi tiks dzīvi darīti. Bet ikviens savā kārtā, Vispirms Kristus, pēc
tam tie, kas Kristum pieder, Viņa atnākšanas dienā.”/1.Kor.15:22-23/
Līdz
nepazīšanai izmainās dzīves tiem, kuri šo patiesību pieņem. Spilgts piemērs tam
ir Ījabs. Draugi viņu augstprātīgi
pamāca un sieva ar riebumu novēršas, jo, kā nereti tas notiek ar smagi slimiem
cilvēkiem, vīrs slikti ož. Tomēr Ījabs nepadodas apkārtējo spiedienam un paliek
nelokāms savā ticībā uz Dievu. Viņš saka: “Taču
es zinu, ka mans Pestītājs ir dzīvs, un pēcgalā Viņš celsies pār pīšļiem, un
pēc tam, ja arī mana āda būs saplosīta gabalos, un es būšu bez miesas palicis,
es tomēr skatīšu Dievu” (Īj.19:25-26).
Un mēs zinām, kas notika tālāk - Tas
Kungs atjaunoja Ījaba agrāko labklājību, Tas Kungs piešķīra Ījabam divkārt to,
kas vien bija tam piederējis, un Tas Kungs svētīja Ījaba beidzamās mūža dienas
vairāk nekā viņa dzīves sākumu (Īj.42:10-12). Ījabs palika uzvarētājs, jo viņš
bija stiprs ticībā.
Šodienas Austrumu un Rietumu pasaules
uzskatu sajukumā ir svarīgi nepazaudēt biblisko patiesību, ka “Dievs Tas Kungs radīja cilvēku no zemes pīšļiem un iedvesa viņa nāsīs dzīvības dvašu; tā cilvēks tapa par
dzīvu dvēseli” (1.Moz.2:7). Cilvēks nav
nedz augstākais pērtiķis, kurš vadās
tikai pēc dzīvnieciskiem instinktiem, ne uz brīdi ar dzīvības dvašu iekustināta
matērija, nedz arī tikai dvēsele, kura uz laiku iemājojusi miesā. Cilvēks ir šo
abu - dvēseles un miesas - savienība. Nāves brīdī tās gan tiek varmācīgi
šķirtas, taču Augšāmcelšanās brīdī atkal no jauna savienosies.
Kā es to zinu? Jo tā ir rakstīts Bībelē!
JD dod pietiekami pierādījumu, ka pēc augšāmcelšanās Kungs Kristus saglabāja
Savu unikālo personību un arī Savu fizisko ķermeni. Viņš runāja ar sievām un
deva norādījumus Saviem mācekļiem, Viņš ēda zivi un medu, Viņam bija ķermenis
no miesas un kauliem, ļaudis Viņam pieskārās un eņģeļi apliecināja, ka Viņš ir
augšāmcēlies. Taču mums ir vajadzīga ticība, lai spētu to visu pieņemt
un, vēl jo vairāk, attiecināt uz sevi. Lai spētu pieņemt to, ko sludina
Apustulis Pāvils: “ Sēta top dabīgā miesa, uzmodināta garīga miesa. Kā ir
dabīga miesā, tā ir arī garīga miesa./1.Kor.15:44/
Un te nu atkal viens paradokss – intelektuālā
ziņā augsti attīstītais un labi informētais Rietumu civilizācijas cilvēks
nespēj ticēt! Senie grieķi ticēja dzīvei pēc nāves, tāpēc ļoti bieži mirušā
cilvēka mutē ielika monētu, lai tas varētu samaksāt par pārvešanu pāri
mistiskajai upei uz mūžīgo dzīvi. Kad Amerikas indiāņi apglabāja kādu no
kareivjiem, tad kopā ar viņu apglabāja poniju, loku un bultas, lai mirušais varētu
priecīgs jāt un medīt citos medību laukos. Kad Grenlandē tiek apglabāts kāds
eskimosu bērns, tad tas tiek apglabāts kopā ar suni, lai bērnam būtu pavadonis,
kas palīdzētu atrast ceļu uz mājām. Eiropieši arvien biežāk savus tuviniekus
vienkārši kremē, nereti pelnus izkaisot kādā skaistā vietā vai upē. Neviļus
prātā nāk lāsts, ko Dievs izteica cilvēkam grēkā krišanas brīdī: “Sava vaiga sviedros tev būs maizi ēst, līdz
kamēr tu atkal atgriezies pie zemes, jo no tās tu esi ņemts: jo tu esi pīšļi,
un pie pīšļiem tev atkal būs atgriezties” (1.Moz. 3:19).
Taču tieši ticība uz Augšāmcelto Kungu ir arī mūsu
augšāmcelšanas pamatā! Ījabs ticēja. Sinagogas priekšnieks ticēja. Arī mums
nepieciešana stipra ticība, jo īpaši laikā, kad Covid sērga pārņem pasauli un jau
pavisam tuvu pienākusi mūsu namiem, mūsu tuvajiem un mīļajiem, mums pašiem.
Jēzus saka: “Nāciet šurp visi pie manis, kas esat bēdīgi un grūtsirdīgi, Es jūs
vēlos atvieglināt!”. Atvieglināt ar Labo Vēsti, priecīgo ziņu, par
Pestīšanu ikvienam, kas tic. “Es Esmu Augšāmcelšanās un dzīvība; kas Man tic,
dzīvos, arī ja tas mirs, un ikviens, kas dzīvo un tic Man, nemirs
nemūžam.”/Jņ.11:25-26/
Lūgsim, lai Dievs Svētais Gars, kurš
caur mūsu kristību iededzināja ticības liesmu mūsu sirdīs, uztur ik dienas mūs
šajā pestījoša ticībā, ticībā uz mūsu pašu Augšamcelšanos, kad Dievs Radītājs
piepildīs Savu mūžīgo nodomu un nodibinās jaunas debesis un jaunu zemi, kurā Dieva
mīļotie un izredzētie mājos kopā ar Viņu mūžīgi. Dievam lai slava mūžīgi!
Jēzus Vārdā, Āmen!