Sprediķis - Mātes diena
Redzi, es esmu Tā Kunga kalpone
Mātes
Diena (5.Moz.6:4-7; Ef.6:1-4; Lk.2:41-52)
10.05.2020.
(attālināti)
Labdien, dārgie
draugi!
Šodien mēs svinam Mātes dienu. Latvijā šos svētkus sāka svinēt 1922. gadā un tos rīkoja Baznīcas
draudzes. Mātei latviešu tautā izrādīts gods izsenis. Acīmredzot tas tāpēc, ka
ar mātes vārdu cilvēka apziņā saistās viss labais,
tīrais, gaišais, patiesais. Māte bērnu pieņem bez nosacījumiem,
vienalga, viņš ir labs vai slikts, neglīts vai skaists. Māte zina par savu bērnu visu, tomēr nepārstāj viņu mīlēt.
Arī Jēzum bija māte. Viņa
bija vēl jaunava, kad Dieva eņģelis
paziņoja šokējošo ziņu: “Un redzi, tu
tapsi grūta savās miesās un dzemdēsi Dēlu, un sauksi Viņa vārdu: Jēzus!”. Meitenei
bija visas tiesības teikt: “Nē!”, tomēr
viņa atbildēja: “Redzi, es esmu Tā Kunga
kalpone, lai notiek ar mani pēc tava vārda.”/Lk.1:38/ Un viņa tapa grūta un
dzemdēja, un, kā liecina Bībele, bija kopā ar Dēlu visu Viņa dzīvi, līdz pat
nāves brīdim pie krusta. Tomēr Bībele klusē par mātes un Dēla satikšanos pēc
Augšāmcelšanās. Tā nu mēs varam vien iztēloties, kā šī tikšanās notika.
“Viņa ir piecēlusies agrāk, lai akmens traukā
saspiestu eļļā alveju un mirres. Gaisā izplatās saldi rūgtenā svaidāmo zāļu
smarža. Prāts aizvien atgriežas pie Krusta. Viņa domā par Dēlu. Vārdi, ko Viņš
teica, ir noglabāti mātes sirdī kā noslēgtā traukā. Vārds pa vārdam, un viss,
ko Viņš līdz šim pravietojis, ir piepildījies, izņemot vienu…
Pēkšņi
pār muguru pārskrien siltas trīsas, kas aizsniedzas līdz pašiem sirds
dziļumiem. Ar visu savu būtību viņa jūt, ka telpā ir vēl kāds. Viņa noliek malā
savu nodarbi, lēnām paceļ galvu un - jā, tas ir Viņš, Viņš ir dzīvs, Viņš ir augšāmcēlies!
Trauks izkrīt no rokām. Viņu skatieni sastopas. Prieka un
pazemības asaras saplūst vienā straumē, līdz viņa izsaucas: “Mans Dēls!” Bet tad, nokrītot ceļos
turpina: “Mans Kungs un mans Dievs!” Kungs pieiet pie viņas, pieceļ viņu un apskauj.
Dziļā mīlestībā Viņš ieskatās sievietei acīs un saka: “Māt!”. Tā labu brīdi abi vienkārši stāv klusumā”.
(Kontemplācija Ignācija no Lojolas garīgo vingrinājumu laikā)
Mēs nevaram pārbaudīt, vai šis aizkustinošais
notikums tiešām notika. Tomēr ir saprātīgi domāt, ka pēc Augšāmcelšanās Jēzus parādījās
ne vien saviem mācekļiem, bet arī mātei. Viņai, kurai Dievs caur Savu kalpu Sīmeanu pasludināja: “Redzi, Viņš ir likts par krišanu un
augšāmcelšanos daudz ļaudīm Israēlā un par zīmi, kam runā pretī. Un tev pašai
caur dvēseli zobens spiedīsies, lai daudz siržu domas nāktu zināmas” (Lk.
2:35).
Mīļās mātes, gluži kā Jēzus mātei Marijai, arī jums ir dota brīnišķīga privilēģija būt par Dieva
radīšanas darba līdzstrādniecēm. Tikko dzimuša bērna acīs jūs faktiski arī esat
dievi, kas mazulim nodrošina visu
dzīvei nepieciešamo. No jums viņš saņem ēdienu un apģērbu, smaidus un glāstus.
Taču ne mazāk svarīga ir mātei no Dieva
uzticētā bērnu audzinātājas loma. Bībele saka: “Viņa ver vaļā savu muti ar gudrību, un mīlīga pamācība ir uz viņas
mēles” (Sal. pam. 31: 26). Audzināšanas mērķis ir attīstīt bērnos ieradumus, kas ļautu viņiem visa mūža
garumā būt veiksmīgiem cilvēkiem un tuvoties Dievam. Ķēniņš Salamans savās
pamācībās par to raksta: “Māci savam
bērnam viņa ceļu, no tā viņš neatstājas arī tad, kad ir jau vecs kļuvis”
(Sal. pam. 22: 6). Ideālā variantā audzināšanas darbs mātei būtu jādara kopā ar
tēvu, bet, pat ja tā nav, audzināšanas mērķis paliek nemainīgs.
Darbs, kas uzticēts mātei un tēvam, ir
patiesi nozīmīgs. Es pat teiktu, ka svarīgāka darba par šo nav. “Mēs rūpējamies
par saviem īpašumiem, lai tos varētu nodot saviem bērniem, taču par pašiem
bērniem nerūpējamies nemaz. Izveido sava dēla dvēseli pareizi, un visas pārējās
lietas tiks piemestas klāt,” savulaik teicis Jānis Zeltamute. Veidojot savu ģimeni, sava bērna sirdi,
vecāki patiesībā veido Cilvēces nākotni.
Dievs to zina, tādēļ Viņa dotais Ceturtais
bauslis ir ar brīnišķīgu apsolījumu: “Tev
būs Tēvu un māti godāt, lai tev labi
klājas un tu ilgi dzīvo savā zemē!”.
Nereti cilvēki mūsdienās šo bausli
neizprot un iebilst: Jā, bet es taču
nespēju tādu māti (vai tādu tēvu) mīlēt! Bet Dievs jau to arī neprasa. Pavēlot
vecākus godāt, Viņš parāda, ka nošķir tēvu un māti no visiem citiem pasaules cilvēkiem
un nostāda viņus līdzās Sev. Mēs varam savus vecākus nemīlēt, bet mūsu pienākums
ir izrādīt viņiem cieņu, kāda pienākas mūsu labā ieceltajiem Dieva vietniekiem
šeit virs zemes.
Cieņpilna
attieksme pret vecākiem ir vērtība, kuras mums kā
sabiedrībai šobrīd pietrūkst visvairāk. Sekas tam ir briesmīgas. Bērni dumpojas
pret vecākiem un skolotājiem, darba ņēmēji ir noskaņoti skeptiski pret darba
devējiem, valsts iedzīvotāji ar šaubām un aizdomām skatās uz valsts varu. Tā vietā,
lai cits citu balstītu un sadarbotos, cilvēki cenšas viens otru iznīcināt!
Postu, ko rada cieņas trūkums pret
vecākiem, precīzi raksturo deviņpadsmitā gadsimta kristīgais autors Karls Olafs Rozeniuss (1816 – 1868).
Viņš raksta: “Visa laicīgā labklājība ir
saistīta ar ceturtā baušļa ievērošanu (..) Tāpat arī laicīga nelaime, nemiers, raizes
un pāragra nāve ir šā baušļa pārkāpšanas dabiskas izpausmes. Kur neviens
nevēlas paklausīt un būt padevīgs, bet visi grib valdīt un uzspiest savu gribu,
tur vienmēr būs strīdi, konflikti, savstarpējs naids un viss cits ļaunums, kas
no tā izriet”.
Dievbijīga māte spēj šo situāciju mainīt! Viņa
ir sava veida “garīgais kompass”,
kurš nekļūdīgi jūt, kādā virzienā ģimeni vada tēvs. Dievbijīga māte pielūdz
Dievu, tā nodrošinot Viņa klātbūtni visās ģimenes norisēs. Ja Kristus ir viņas
autoritāte, pat ja tiek pieļautas ļoti lielas kļūdas, šī ģimene tomēr pastāvēs.
Un atkal man jāatgriežas pie Jēzus mātes
Marijas. Ja par viņu Bībelē tiek runāts salīdzinoši daudz un Romas katoļu baznīcā Marijas pielūgsme
ir ļoti plaši izplatīta arī mūsdienās, tad par Jēzus audžutēvu Jāzepu
mēs nezinām tikpat kā neko. Tomēr no viņa rīcības noprotams, ka Jāzeps dzird
Dievu un Viņam paklausa. Domāju, lielā mērā tas ir Marijas nopelns. Zināt, ir
grūti neiemīlēt Dievu, ja līdzās ir cilvēks, kurš no visas sirds apliecina: “Mana dvēsele slavē To Kungu, un mans gars
gavilē par Dievu, manu Pestītāju!” (Lūk. 1:46-47).
Es jau esmu jums to stāstījis, bet man
patīk atcerēties, kā es pats sāku ceļu pie Dieva. Vainīga (labā nozīmē) bija
Daiga. Svētdienās viņa regulāri gāja uz Baznīcu un man gribējās noskaidrot, kas
ir tas, kas spēj viņas uzmanību saistīt vairāk nekā es. Un redzat, te nu es
esmu! Dievam bija plāns iesaistīt mani Savas Valstības celšanā, un Viņš to
īstenoja caur manu sievu un manu bērnu māti Daigu.
Ir vēl viena ar māti saistīta tēma, par
kuru cilvēki runā nelabprāt. Tā ir - aiziešana. Māte ir vārti, pa kuriem
mēs šajā pasaulē ienākam. Taču viņa nespēj pasargāt mūs no ciešanām un bēdām,
kas šajā pasaulē sagaida. Arī nāves priekšā māte ir bezspēcīga. Iespējams,
tāpēc daudzi cilvēki cenšas pēc iespējas ilgāk palikt bērni, nāves realitāti
paslēpjot zem neskaitāmu darbu un aizraujošu vaļasprieku raibā paklāja.
Taču nāve ir reāla. Sastopoties ar to, cilvēki
sajūtas bezcerīgi, nomākti, apjukuši, nobijušies. Kad Ījabs bija tuvu nāvei un cieta
neiedomājamas mokas, viņš vaimanāja: “Lai izgaist diena, kurā es piedzimu (..) jo
tā nebija aizslēgusi manas mātes klēpi, un līdz ar to bija palikušas
nenoslēptas arī bēdas manu acu skatienam” (Ījaba 3). Pat Jēzus, karādamies
pie krusta, izmisis izsaucās: “Mans
Dievs, Mans Dievs, kāpēc Tu esi Mani atstājis?"
Mirt ir briesmīgi pat Dieva Dēlam. Tāpēc
ir iedrošinoši dzirdēt vārdus, ko tikai dažas dienas vēlāk augšāmceltais Kungs
saka Saviem mācekļiem: “Redziet Manas
rokas un Manas kājas! Es pats tas esmu. Aptaustait Mani un apskatait; jo garam
nav miesas un kaulu, kā jūs redzat Man esam”.
Kristus ir augšāmcēlies miesā,
un arī mēs tādi reiz būsim, ja no visas sirds sekosim mūsu Kungam. Viņa otrā
atnākšana tad būs mūsu visu neizmērojams prieks, un mēs kā bērni, kas tikko iznākuši
no mātes miesām, skatīsim savu Kungu vaigu vaigā.
Dievs svētītu jums Mātes dienu, cienījamās mātes!
Āmen!