Ko jūs meklējat dzīvo pie mirušiem - Lieldienas (Jāņa 20:1-18)
12.04.2020. – Ape (attālināti)
Labrīt, dārgie draugi!
19.
gadsimta vācu filozofs Arturs Šopenhauers ir teicis, ka
atsveicināšanās nedaudz līdzinās nāvei, bet satikšanās ir kā maza
augšāmcelšanās.
Bija piektdienas vakars. Karājoties
pie krusta, Jēzus dvesa: “Viss piepildīts!” un atdeva Savu
garu Dievam. Debesis satumsa no sestās līdz devītajai stundai, tā radībai jūtot
līdzi savam Radītājam. Satumsa arī Jēzus mātes dvēselē. Tajā dvēselē, cauri
kurai zobens spiedīsies, lai daudzu siržu domas nāktu zināmas. Satumsa no
sāpēm, no līdzcietības, no izmisuma par prātam neaptveramajām dēla ciešanām.
Kurš cilvēks gan nenodrebētu, kurš akmens netaptu mīksts šīs Mātes sirds sāpju
priekšā? Kurš gan spētu mierīgi noraudzīties, kad viņa cieš kopā ar Dēlu? Pat vēl tad, kad Viņa miesas tiek steigā
noņemtas no krusta un guldītas kapā, māte paliek ar Viņu. No sāpēm pagurusi,
viņa vēro, kā kapam priekšā tiek aizvelts milzīgs akmens…
Ir svētdiena. Jau ar
pirmajiem saules stariem māte ir nomodā. Kopā ar vēl dažām sievām viņa dodas uz Jēzus
kapu, lai pēc
jūdu “mirušo svaidīšanas” labākajām
tradīcijām ieziestu Dēla nedzīvās miesas ar smaržīgām zālēm. Taču
viss nav tā, kā sievas bija iedomājušās. Izrādās, ka smagais akmens no Jēzus
kapa jau ir novelts, bet Kunga miesas -
pazudušas.
Evaņģēliji šo dramatisko brīdi atspoguļo, no
vismaz divu Mariju skatu punkta. Jāņa evaņģēlijā aprakstītā Marijas Magdalēnas
pieredze dziļāk analizē tieši cilvēka iekšējos pārdzīvojumus. Fakts, ka Jēzus
ķermeņa kapā nav, sievieti šokē. Viņas skatiens šaudās šurpu turpu, meklēdams
kaut to, kas varētu izskaidrot notikušo. Prāts izmisīgi meklē atbildi. Sirds
krūtīs dauzās kā neprātīga. Pēkšķi Marija pamana, ka koku ēnā kāds stāv.
Domādama, ka tas ir dārznieks, sieviete lūdz: “Kungs, ja Tu Viņu esi aiznesis, tad pasaki
man, kur tu Viņu esi licis, lai es Viņu dabūtu!”.
Visas šaubas, bailes un izmisumu pārtrauc
viens vienīgs vārds: “Marija!”.
No balss iziet spēks. Tas pats spēks, kas lika klibajam staigāt un aklajam
redzēt. Tas pats spēks, kas piecēla no kapa Lācaru un apklusināja vētru. Tas
spēks, kas Marijas Magdalēnas dvēseli atbrīvoja no septiņiem ļauniem gariem.
Tāda balss var būt tikai vienam vienīgajam uz visas pasaules! Viņa nav kapā, jo
Viņš patiesi ir Augšāmcēlies, kā pats to daudzkārt tika teicis. Marija apgriežas un ebrejiski saka uz Viņu: “Rabuni!”
(tas ir: mācītāj)!
“Pagaidiet!”, jūs teiksiet, “es varu izsekot Jēzum cauri ciešanām Krusta
ceļā un pat nāvē pie krusta. Es varu piedalīties Viņa noņemšanā no krusta un
guldīšanā kapā, aizveļot priekšā milzīgu akmeni. Bet noticēt tam, kas notika
pirmo Lieldienu rītā, es nespēju!”.
“Pierādiet man, un es ticēšu!”
nereti saka cilvēki, ar kuriem mēģinām runāt par Jēzu. Vēstures gaitā daudzi
akadēmiski izglītoti cilvēki ir mēģinājuši iedabūt Jēzu atpakaļ kapā. Viens no
viņiem ir jurists, grāmatas “Dievs
valkāja sandales” autors Džošs
Makdauels. Sākotnēji viņš domāja, ka kristieši ir jukuši. Viņš tos
izsmēja un aizvainoja, līdz nolēma pilnībā sakaut, veicot pētījumu ar mērķi
pierādīt Jēzus Kristus apgalvojumu aplamību. Tomēr (Makdauelam par lielu
pārsteigumu) fakti apstiprināja, ka Jēzus tiešām ir bijis nevis vienkāršs
ebreju amatnieks, bet patiess Dievs.
Neraugoties uz pierādījumiem, cilvēka
racionālais prāts turpina pretoties Augšāmcelšanās faktam. Vēstures gaitā
tikušas izvirzītas dažādas idejas par to, kas notika ar kapā guldīto Jēzus
ķermeni. Piemēram, Mateja evaņģēlijā lasām, ka augstie priesteri un farizeji brīdina Pilātu: “Kungs,
mēs atminamies, ka šis viltnieks, vēl dzīvs būdams, sacīja: pēc trim dienām Es
celšos augšām. Tāpēc pavēli kapu apsargāt līdz trešajai dienai, ka Viņa mācekļi
nenāk naktī un Viņu nenozog un neizpauž ļaudīm: Viņš ir no miroņiem augšāmcēlies.
Pēdējā vilšana tad būtu lielāka nekā pirmā” (Mat.27:64).
Kā redzam, vienu
maldu teoriju radīja paši augstie priesteri. Taču ir dzirdēta arī tā sauktā “ģīboņa
teorija”, kas skaidro, ka no pārdzīvotajām spīdzināšanām nogurušais Jēzus
vienkārši noģība, bet tad atkal atspirga un aizgāja nezināmā virzienā. Vēl esmu
dzirdējis runas par Jēzus dubultnieku un rēgu.
Taisnība ir apustulim Pāvilam,
kurš 1.vēstulē korintiešiem raksta: “Jo vēsts par krustu ir ģeķība tiem, kas pazūd,
bet mums, kas topam izglābti, tas ir Dieva spēks. Jo ir rakstīts: Es samaitāšu
gudro gudrību un likšu kaunā prātnieku prātu. - Kur paliek gudrie? Kur rakstu
mācītāji? Kur šīs pasaules vārdu meistari? Vai tad Dievs nav pārvērtis pasaules
gudrību ģeķībā?” (1.Kor. 1:18-20).
Kad cilvēki izvēlas sekot Jēzum, viņi izjūt
Kungu kā reālu Personu
un ne kā halucināciju vai izveicīgu dvīni. Vārdi: “Patiesi Augšāmcēlies!”
balstās nevis melos vai apšaubāmā vakara pasaciņā, bet reālā notikumā, kas
norisinājās pirmo Lieldienu rītā. Jēzus pārdabiskā, dievišķā spēkā uzcēlās no
kapa, fundamentāli izmainot nāvi un Cilvēces priekšstatu par to. Apustulis
Pāvils raksta: “Jo es jums
vispirms esmu mācījis, ko es pats saņēmu, ka Kristus ir miris par mūsu grēkiem
pēc rakstiem un ka Viņš aprakts un trešajā dienā augšāmcēlies pēc rakstiem, un
ka Viņš ir parādījies Kēfam, pēc tam tiem divpadsmit. Pēc tam Viņš ir
parādījies vairāk kā pieci simti brāļiem vienā reizē, no kuriem daudzi ir vēl
dzīvi, bet citi jau miruši. Pēc tam Viņš ir parādījies Jēkabam, tad visiem
apustuļiem. Kā pašam pēdējam Viņš parādījās arī man kā kādam nelaikā dzimušam.
Jo es esmu mazākais apustuļu starpā un neesmu cienīgs, ka mani
sauc par apustuli, tādēļ ka es vajāju Dieva draudzi” (1. Kor.15:3-9).
Jūs nu varētu iebilst, ka mēs joprojām mirstam.
Jā, taču mūsu, kas ticam uz Jēzu Kristu, nāve ir izmainīta! Jānis Zeltamute raksta: “Bagātie un nabagie, līksmosim kopā! Gavējušie un negavējušie,
priecājieties šodien! (..) mēs joprojām mirstam, tomēr nepaliekam nāvē!”. Kristus
ir uzvarējis nāvi, ar to dāvājot mums iespēju pievienoties Dievišķajai dzīvei.
Mēs esam līdzīgi sēklai, kas, nonākot zemē, satrūd, bet tad atkal uzdīgst, lai
dzīvotu mūžīgi. Kristus ir devis mums iespēju piedzimt no jauna un vairs
nemirt.
Visi Jēzus varenie ienaidnieki vairāk par
visu vēlējās pierādīt, ka Viņš ir viltvārdis. Šiem ienaidniekiem būtu paticis
nožņaugt kristietību jau šūpulī. Vajadzēja tikai sameklēt Jēzus miesas. Viņi
neatrada!
“Ko jūs meklējat dzīvo pie mirušajiem!?”,
ir neizpratnē Lūka (Lk.24:5).
“Viņš
nav šeitan, jo Viņš ir augšāmcēlies, kā pats sacījis”, apliecina
Matejs (Mt.28:6).
“Sieva, kāpēc tu raudi!?”, jautā
Jānis, un visi, kuri Jēzu jau satikuši, viņam piebalso: “Vīrs, kāpēc tava sirds lūzt no bēdām?
Jaunekli, ko tu meklē?”
“Maruta, Līvija, Alda, Lauma, Ilmār, Inta,
Jāni…” skan pretī no tukšā kapa. Tā ir Viņa varenā balss, kas
gadsimtu gaitā uzrunājusi jau miljoniem cilvēku. Augšāmceltā Dieva Dēla balss
šajā rītā uzrunā tieši tevi.
Pajautāsim sev: ja Jēzus tiešām ir
augšāmcēlies un dzīvs, ko tas nozīmē konkrēti man?
Personīgi man, Vilnim Sliņķim, tas nozīmē
veselu bagātību! - Viss, ko Jēzus jelkad teicis, ir patiess. Viss, ko Viņš par
Sevi apgalvojis, ir patiess. Piepildīsies viss, ko Viņš ir solījis. Mans
vecākais brālis, kurš nomira īsi pēc dzemdībām, mana vecmamma Emīlija, mans
tētis Gunārs, mamma Natālija un visi citi, kurus šīs zemes dzīvē esmu zaudējis,
joprojām ir manējie! Visam ir jēga. Man ir iemesls gaidīt, cerēt, paciest. Visa
centrā ir Mīlestība,
un es zinu, ka varēšu to baudīt mūžīgi.
“Es Esmu augšāmcelšanās un dzīvība; kas Man
tic, dzīvos arī, ja tas mirs, un ikviens, kas dzīvo un tic Man, nemirs nemūžam”
(Jāņa 11:25). Vai tu to tici?
Mani dārgie brāļi un
manas mīļās māsas Kristū - Kristus ir Augšāmcēlies!
Visi Dieva bērni -
Kristus ir Augšāmcēlies!
Kristus mīļotie -
Kristus ir Augšāmcēlies!
Gods lai ir Tēva un
Dēlam un Svētajam Garam! Kā bija sākumā,
tā tagad un vienmēr un mūžīgi mūžos, Āmen!