Sprediķis Palmarum 2020 (attālināti)
Ja šis biķeris nevar Man iet garām…
(Mt.26:36-46)
Labdien, dārgie draugi!
Šodien ir Pūpolu jeb Palmu
svētdiena, kas iezīmē Mūsu Kunga ciešanu nedēļas sākumu. Patiesībā par ciešanām
vēl nekas neliecina. Gluži otrādi, Jēzum iejājot Jeruzalemē, sajūsminātā tauta
sauca: “Ozianna Dāvida Dēlam!” un izklāja
Viņa ceļu ar savām drānām un palmu zariem. Grandiozais notikums pat būtu bijis labs iemesls svinībām, ja vien
cilvēku sirdīs jau nesāktu skanēt sēru zvani, modinot bailes un nolemtības
sajūtu.
Cik gan ļoti šī situācija sasaucas ar
to, ko piedzīvojam šodien! Pagājušajā nedēļā no dažādiem avotiem esmu saņēmis
vienu un to pašu jautājumu: kā tad būs ar
Lieldienām, vai tās vispār tiks svinētas? Es gribētu atbildēt ar pretjautājumu: kā jūtas
jūsu iekšējais Cilvēks apzinoties, ka Covid-19
upuru skaits pasaulē pārsniedzis 64 000? Vai šis jūsu iekšējais “lielais Es” ir gatavs svinēt svētkus
šādos apstākļos?
Mans iekšējais cilvēks jūtas
slikti. Domājot par to, cik dzīvības
katru dienu aiznes Covid-19, es
izjūtu dziļas skumjas. Šādā stāvoklī jebkuras svinības, vienalga - apaļa dzīves
jubileja, Valsts svētki vai pat Lieldienas – man šķiet kā “dzīres mēra laikā”.
Taču Dievs ir nevis mirušo, bet dzīvo
Dievs! Tāpēc es, kaut arī iekšēji noskumis, vēršos pie Dzīvības Kunga, kurš uz
visiem laikiem izmainīja nāvi. Jēzus nopelna dēļ mums, Viņa sekotājiem, ir dota
Augšāmcelšanās cerība. Dzīve turpinās. Tāpēc, jā, iespējams, ļoti piezemēti,
tomēr Lieldienas svinēsim. Bet līdz Lieldienu rītam vēl mazliet jāpagaida.
Šodien pārdomāsim, kāpēc Dieva Dēlam bija jāpazemojas līdz pat mokpilnai, apkaunojošai
krusta nāvei, un kas īsti notika Ģetzemanes dārzā?
Šīs dienas Evaņģēlijā atspoguļotais notikums
ir pieminēts visos četros evaņģēlijos. Apustulis Lūka mums atklāj ne tikai
sarunas saturu, kā to dara Matejs, bet arī tās kontekstu. Viņš raksta: “Bet nāves baiļu pārņemts, Jēzus Dievu
pielūdza jo karsti; bet Viņa sviedri kā asins lāses pilēja uz zemi. Un Viņš, no
lūgšanas cēlies, nāca pie Saviem mācekļiem un tos atrada aizmigušus aiz skumjām”
(Lūk. 22:44-45).
Savas krusta nāves priekšvakarā Jēzus
pielūdza Dievu. No JD mēs zinām, ka Viņš bieži lūdzās. Taču, kad izjuta nāves
bailes, Kungs lūdzās daudz intensīvāk, līdz pat tādai pakāpei, ka svīda asins
sviedrus. Šobrīd, kad atrodamies nāves draudu priekšā, arī mēs lūdzamies. Tik
daudz lūgšanu kā šajās grūtajās dienās un naktīs citos, labvēlīgākos apstākļos
uz debesīm diez vai tiek raidīts. Mēs lūdzam individuāli un lūdzamies kopā, kā
tas bija Vispasaules lūgšanu dienā un
Vispasaules “Mūsu Tēvs” lūgšanas
reizē.
Kad lūdzamies, mūsu domas un sirdis ir vērstas
uz augšu, mūsu gars paceļas pāri zemes lietām un nāves bailēm, cerībā
traucoties pretī Debesu Tēvam. Kad lūdzamies, mūsos notiek kaut kas
neizskaidrojams, kas izmaina visu mūsu būtību.
Svētais Kronštates
Jānis par šo mistēriju raksta: “Lūgšana
ir zelta pavediens, kas cilvēku – kristieti, piedzīvotāju un viesi uz zemes,
savieno ar Garīgo pasauli, kuras pilsonis viņš patiesībā ir, un visvairāk ar
Dievu – visas dzīvības avotu”.
Mani fascinē piebilde, ja Jēzus mācekļi
bija “aizmiguši aiz skumjām”. Taču,
ja gribam būt godīgi, tad mums jāatzīst, ka nereti tieši tā arī notiek: ”gars
ir gan labprātīgs, bet miesa vāja,” saka Kungs mācekļiem. Mēs gribam lūgties,
bet galva tukša kā izslaucīta, un galu galā mūs pārņem miegs. Jēzus lūdzās visu
nakti līdz pat brīdim, kad tika apcietināts, bet mums pietiek garīgo resursu
labi ja piecpadsmit minūtēm. Kā tas var būt?
Iespējams, atbilde meklējama vārdos: “nāves baiļu pārņemts”. Mēs vēl varam
cerēt, ka corona vīruss paies garām,
mūs neskāris. Jēzus zināja skaidri, ka Viņam jāmirst. Viņš arī zināja iemeslu,
kāpēc ir jāmirst. Neilgi pirms savas nāves, uzrunādams ļaudis, Kungs atklāja: “Tagad Mana dvēsele ir satriekta; ko lai Es
saku? Tēvs, izpestī Mani no šīs stundas? Bet tāpēc jau šajā stundā esmu nācis.
Tēvs, pagodini Savu Vārdu!” (Jāņa 12:27-28).
Lūgšanai, ko Jēzus lūdza Ģetzemenes dārzā, var izdalīt divas
ļoti svarīgas daļas.
1) “Mans Tēvs, ja tas var būt, tad lai šis
biķeris iet Man garām”.
Vispirms jau šajā lūgumā ir ietvertas
visas cilvēces kopējās un katra cilvēka individuālās slēptākās bailes - bailes
no nāves. Kristus gadījumā tās bija nevis vienkārši bailes nomirt aiz
vecuma pašam savā gultā. Nē, Viņam bija bail no vismokpilnākās nāves uz vismokošākā
nāves rīka - krusta. Šo nāvessoda veidu paši tā izgudrotāji romieši galu
galā atzina par pārāk nežēlīgu un tas
tika atcelts 315 gadā pēc Kristus. Kristus laikā tas tika plaši pielietots.
Lūdzoties Ģetzemenē, Jēzus izdzīvoja savu krustā sišanu tādā mērā, ka no
fiziskas un garīgas pārpūles uz ķermeņa parādījās asiņaini sviedri. Viņš reāli iztēlojās,
kā naglas caururbj rokas un kājas. Garā skatīja, kā uzņem uz Sevi visas
cilvēces kopējo vainu, kuras dēļ no Viņa novēršas pat Debesu Tēvs. Iespējams, Kungs
nojauta, ka tur, pie krusta, mūsu grēku dēļ Viņš karāsies pilnīgi viens. Varbūt
jau dzirdēja sevī mostam izmisuma pilno saucienu: “Mans Dievs, Mans Dievs, kāpēc Tu esi Mani atstājis!?”. Ir pilnīgi
skaidrs, ka Kristus izjuta cilvēciskas bailes un vēlējās, kaut būtu iespējams
kāds cits ceļš.
Taču vienlaikus Viņš centās atraut skatu
no sevis un pievērties tam, kas atrodas otrā svaru kausā. Un tur atrodamies mēs! Jāņa evaņģēlijā ir lasāma Kristus Augstā priestera lūgšana, kurā teikts:
“Es Tavu Vārdu esmu darījis zināmu
cilvēkiem, ko Tu Man no pasaules esi devis. Tavi tie bija, un Man Tu viņus
devi, un Tavus vārdus tie ir turējuši. (..) Es lūdzu par viņiem. Es nelūdzu par
pasauli, bet par tiem, ko Tu Man esi devis, jo viņi ir Tavi. (..) Viņi nav no
pasaules, tāpat kā Es neesmu no pasaules. Svētī tos patiesībā; Tavi vārdi ir
patiesība. (..) Tāpat kā Tu Mani esi sūtījis pasaulē, arī Es viņus esmu sūtījis
pasaulē. Un viņu labā Es pats svētījos nāvē, lai arī viņi būtu patiesībā
svētīti” (Jāņa 17).
Ja apdomājam tikko teikto, tad saprotam,
ka Ģetzemenes dārzā Jēzus atradās vissarežģītākās izvēles priekšā.
No
vienas puses, Viņam tīri cilvēcīgi gribējās pasargāt
sevi no sāpēm, kauna un mokošas nāves pie krusta.
No otras puses, Jēzus apzinājās, ka Viņa
izvēle
glābt sevi nozīmē visas Cilvēces (tātad, arī manu un tavu) pazudināšanu. “Jo grēka alga ir nāve!” /Rm.6:23a/ Vai nu šaušalīgā nāvē mirst Jēzus vai mēs,
cilvēki.
Mācekļiem nu būtu elpu aizturējušiem
jālūdz, lai Jēzus izdara Cilvēcei labvēlīgu izvēli, bet viņiem “acis pilnas miega”. Toties debesis ir
atvērtas un nomodā. Tēvs gaida, un ir gatavs izpildīt jebkuru Dēla lūgumu. Kas
notiks?
-
Tomēr, ne kā es gribu, bet kā
Tu gribi [..] lai notiek Tavs prāts!
Jēzus, neizmērojamas mīlestības vadīts,
izdara izvēli par labu mūsu, manai un tavai dzīvībai. Šī vēsts, kas izskan vien
akmens sviediena attālumā no mācekļiem, skan cauri gadsimtiem, lai pamodinātu
ne tikai mācekļus, bet visus, kas vēl dus garīgā miegā.
Gribu padalīties ar dziedātājas Marijas
Naumovas Covid laika pārdomām.
Portālā Apollo viņa raksta: “Mums tik ļoti svarīga ir materiālā
labklājība, ka esam gatavi tās dēļ upurēt skaistumu un dabu – izcirst mežus,
piesārņot pasaules ūdeņus ar ražošanas un citiem atkritumiem. Mēs tā cīnāmies
par savu patiesību, ka nepamanām citu cilvēku jūtas un ticību. Mēs tik ļoti
esam pārņemti ar vardarbību filmās, grāmatās, žurnālos, televīzijā, medijos,
spēlēs, ka nepamanām agresiju un cinismu, kas iesakņojies jau mūsos pašos. (..)
Ģimene vairs nav modē, bet šķiršanās – pats par sevi saprotams notikums, kurā
tiek aizmirsts par bērniem, viņu ciešanām un pārdzīvojumiem. (..) Daba šodien
dod iespēju saprast, ka mums nav taisnība! Bet, ja mēs to neapzināsimies, ja
nesapratīsim šo mācību stundu, tad nākamais sitiens būs daudz spēcīgāks un
sāpīgāks”, raksta Marija Naumova.
Mīļie draugi, ne Kristus mācekļi, ne mēs
paši zinām, kas ir mums labs un kas slikts. Ko tik visu mēs neesam lūguši savās
dzīvēs! Esam kārojuši panākumus, slavu, veiksmīgu karjeru, labu atalgojumu,
pirmo vietu maratonā….. Taču viss, ko mums patiesi vajag, ir attiecības ar Dievu,
kas ir visu mūsu lūgšanu piepildījuma avots. Pirmā cilvēka un mans paša
personiskais grēks padara šo vienīgo lietu, kas priekš manis ir patiesi laba,
to, pēc kā mana sirds krūtīs tā noilgojusies, par neaizsniedzamu.
Vienīgi Dievs redz “pilnu bildi” - visus nepieciešamos faktus, šodienas iespējas un
rītdienas rezultātus.
Visu, ko jelkad esam gribējuši, un kas
mums patiesi vajadzīgs, mēs atrodam šodienas evaņģēlija notikumā, pieplakušu
Ģetzemenes zemei un cīnāmies par mums lūgšanā līdz asins sviedriem. Jēzus
lūgšana, Viņa izvēle padara Mīlestību un Dzīvību aizsniedzamu ikvienam, kas nāk
pie Viņa.
“Ģetzemenes dārzā Jēzus teica “jā” lūgšanai, kas stāv aiz visām lūgšanām.
Viņš sevi atdeva, sataisot mums ceļu mājup. Ja Viņa griba ietver – un tā ietver
– sevis atdošanu manis dēļ, ko gan es varu teikt? Lai notiek Viņa prāts!”
/M.Poustjens/
Mūsu Kunga svētajā Vārdā. Āmen!