Sprediķis - Cik mīlīgi ir kalnos prieka vēstneša soļi, 22.03.2020.
Leatare
(Jes.52:7-10; Gal.4:22-5:1a;
Jņ. 6:1-15)
Ape
Labdien, dārgie
draugi!
Prieks, ka
šodien man ir tāda iespēja kādus no jums uzrunāt klātienē.
Nezinu kā jums, bet man pēc aizvadītās
nestabilās ziemas ļoti gribētos dzirdēt kaut ko priecīgu. Taču ziņas, ko pēdējā
laikā saņemam, ir satraukumu un bailes rosinošas. Pasaulē ar Covid-19 saslimušo skaits arvien pieaug.
Vācijas kanclere Angela Merkele
secinājusi, ka viņas valstij šis ir lielākais izaicinājums kopš Otrā pasaules
kara. Es negrasos uzskaitīt, cik cilvēku katrā pasaules valstīs ir inficējušies
ar Covid – 19 vai no tā miruši. Ir
pietiekami traki jau tas, kas notiek pie mums Latvijā – valstī ieviests
ārkārtas stāvoklis, slēgtas robežas, uzņēmumi no darba atlaiž cilvēkus, skolās
piespiedu brīvdienas…
Vai pie labajām ziņām varētu pieskaitīt
to, ka laiks mazliet uzlabojies un ar saulīti mums iespējams uzņemt vairāk D
vitamīna? Noteikti jā! Taču prieks, ko šī ziņa rada, ir pārāk maznozīmīgs uz
satraucošo globālo norišu fona. Vai laba ziņa ir, ka Latvijā oficiāli
pasludinātas gripas karantīnas beigas? Jā. Taču aiz Covid – 19 radītās ažiotāžas arī šo ziņu maz kāds pamana.
Kas tad ir tās labās ziņas, kas patiesi nomierina
cilvēka sirdi? Pravietis Jesaja saka: “Cik
mīlīgi ir kalnos prieka vēstneša soļi, kas vēstī mieru, atnes labas ziņas
un sludina pestīšanu, kas saka
Ciānai: tavs Dievs ir ķēniņš!” (Jes. 52:7).
Kā
redzat, Jesaja uzskaita veselu buķeti, un kā pirmo viņš min mieru. Pārņemti ar bailēm no corona vīrusa, esam piemirsuši par
saspīlēto situāciju uz Turcijas un ES priekšposteņa – Grieķijas robežas. Pēc
ANO Starptautiskās migrācijas organizācijas datiem, tur šobrīd pulcējušies
aptuveni 13 000 migrantu. ES oficiālais pārstāvis bēgļu jautājumos Pēters Stano brīdina, ka pastāv risks
iekļūt ļoti bīstamā plaša mēroga militārā sadursmē, un aicina visas iesaistītās
puses uz konfrontācijas pārtraukšanu. Domāju, tā patiesi būtu iedarbīga labā
ziņa, ja šo bēgļu krīzi izdotos atrisināt.
Taču Jesajas teiktajam ir daudz dziļāka
jēga. Kad Jēzus tika aicināts runāt savas dzimtās pilsētas Nacaretes sinagogā,
viņš izmantoja tieši pravieša Jesajas grāmatu, pasludinot: “Tā Kunga Gars ir uz Manis, jo Viņš Mani
svaidījis sludināt prieka vēsti nabagiem, pasludināt atsvabināšanu
cietumniekiem un akliem gaismu, satriektos palaist vaļā un pasludināt mūsu
Kunga žēlastības gadu” (Lūk.4:18-19). Šajā septiņus gadsimtus vecajā tekstā
atspoguļojās ne tikai pravieša Jesajas, bet visas grēka samaitātās cilvēces
ilgas. Tā gaidīja kādu brīnišķīgu, vārdos neizsakāma prieka piepildītu,
nenovēršamu dienu, ko Jesaja nosauca par Tā
Kunga žēlastības gadu.
Kad Jēzus sāka minēto tekstu izskaidrot, Viņa pirmais
vārds bija: “Šodien” - “Šodien šis
jūsu ausīm dzirdētais raksts ir piepildīts”, Viņš teica.
Pieņemu, jūs šo rakstu vietu esat bieži
lasījuši. Bet vai jūs to esat izpratuši ar sirdi? Man mājās ir lūgšanu
stūrītis, ko rotā Andreja Rubļova
ikonas “Svētā Trīsvienība” kopija. Ilgu
laiku nevarēju saprast, kā tas var būt - Ticības
apliecībā mēs apliecinām, ka Kristus ir uzkāpis debesīs un “sēdies pie Dieva, visu valdītāja Tēva labās rokas”, bet ikonā skaidri
redzams, ka Kristus sēž pie Tēva kreisās rokas. Mana neizpratne
pagaisa kad sapratu, ka ikona jāuztver kā spoguļattēls! Es raugos
spogulī, kurā spoguļojas brīnišķīgā Dieva Trīsvienība. Es un Dievs, mēs esam
vienā spoguļa pusē, vienā laivā!
Priekš manis tā ir vislabākā labā ziņa, ko jebkad esmu saņēmis. Un es apliecinu arī
jums, mīļie brāļi un māsas, ka mēs neesam atstāti vieni šajā pasaulē, kur ik
dienas dzirdam par nāvi nesošām slimībām, vardarbību un kariem! Jēzū Kristū
Dievs nāca pasaulē, lai būtu ar mums šodien
un “līdz pasaules galam” (Mt.28.).
Baidīties no nāves ir pašsaprotami. Un ir
pilnīgi vienalga, cilvēks miris no bada, kara vai briesmīgas slimības. Ik
reizi, kad par to dzirdam, mēs izjūtam bailes un esam spiesti aizdomāties, cik patiesībā
trausla ir dzīvība mūsos un kas mūs sagaida dzīves beigās.
Romas kat. teologs Eižens Drēvermans saka, ka visa cilvēka dzīve paiet starp divām
alternatīvām – bailēm un ticību Dievam. Mēs varam baidīties, vai
arī vienā brīdī pārstāt baidīties un pieņemt lēmumu uzticēties. “Mēs nevaram visu nokontrolēt, tāpēc mums
atliek uzticēties. Kristīgā realitātē runājot, mums jāuzticas Dievam, ka mana
dzīve ir laba pat, ja tajā notiek nepatīkamas
un nekontrolējamas lietas”
raksta Drēvermans.
Iekšēja nepieciešamība izdarīt izšķirošo
garīgo
izvēli bija un joprojām ir iemesls, kāpēc tūkstošiem cilvēku seko Jēzum.
Taču visiem daudzajiem Kristus sekotājiem ir nepieciešama arī fiziskā
barība. Kur to ņemt, ja apkārt tuksneša akmeņi un smiltis, vai, kā mūsu
gadījumā, Covid – 19 karantīna?
Kad runa ir par miesas fizisko
izdzīvošanu, satraukums pārņem pat visstabilāko personību prātus. Biju pārsteigts,
kad piedzīvoju, ka veikalā “Maxima” Alūksnē
ir izpirkti gandrīz visi putraimi un citas tamlīdzīgas ēdamas preces. Kāda mūsu
tautiete no Liverpūles stāsta, ka jau
nedēļu veikala plauktos nav redzējusi neko, no kā varētu pagatavot ģimenei
maltīti.
Vai tiešām pārtikas krājumu “pietiekams”
daudzums var nodrošināt mūs pret to, ko nekontrolējam? Kad Izraēla tauta klejoja tuksnesī, Dievs baroja to ar “debesu mannu”. Ik rītu tā gulēja ap
nometni kā smalkas zvīņas, un katram cilvēkam bija jāsavāc tik, cik viņš var
apēst vienā dienā. Kas tika atlicināts līdz nākamās dienas rītam, tas sapuva un
to apēda tārpi.
Dievs nepārtraukti māca mūs paļauties,
ka rīt būs vēl. Kad es apmeklēju veikalu pēc dažām dienām, tā plaukti atkal
bija pilni. Evaņģēlijā minētais mazais zēns, kuram bija vien piecas maizes un
divi zivis, uzticējās Dievam, un ar šo mazumiņu tika paēdināts viss lielais
ļaužu pulks. Kad mēs piedzīvojam ilgas, ko nekas un neviens šajā pasaulē nespēj
piepildīt, tad tā ir zīme, ka ir kas vairāk nekā mēs spējam saredzēt ar savām
fiziskajām acīm. Jeb, kā saka K.S. Lūiss, “Ir
kaut kas vairāk, kaut kas pēc”.
Kaut kas pēc. Tam ir grūti
noticēt. Īpaši, kad stāvam pie tikko aizbērtas kapa kopiņas. Tomēr tā ir
patiesība. Ne tikai Bībele, bet visa mūsu dzīve to apliecina arvien no jauna.
Kristīgais autors Marks Paustjens par to raksta: “Vispretīgākais skats visas pasaules pierakstītajā vēsturē
ir tas, kā naglas tiek dzītas cauri Kristus rokām, kad Viņš saskārās ar visām
mūsu izraisītajām sekām. Tā bija cena tam, ka Viņš izvēlējās mūs. Dieva
mirušais ķermenis tika apglabāts dziļi mūsu cilvēciskajā augsnē. Kā sēkla,
spītīga, neapturama, nenovēršama sēkla.
Un
visbrīnišķīgākais cilvēces vēsturē
iegravētais skats ir augšāmcēlies Jēzus Kristus. Lūdzu nenoraidiet to par ātru.
Tas ir viss, kas mums ir.” (Marks Paustjens, Prast
atbildēt).
To pašu K. S. Lūiss izteicis šādi: “Nekas tā nav izmainījis manu izpratni par
nāvi kā Jēzus, vienkārši nomirstot. Kad VIŅŠ un nāve satikās, nāve tika
izmainīta”.
Apustulis Pāvils raksta: “Kur, nāve, tava uzvara, kur, elle, tavs
dzelonis? Bet paldies Dievam, kas mums devis uzvaru caur mūsu Kungu Jēzu Kristu!”
(1.Kor.15:55).
Un
psalmists piebalso: “Viņi visi gaida uz
Tevi, lai Tu viņiem barību dod savā laikā. Kad Tu to viņiem dod, tad viņi to
sakrāj; kad Tu atver Savu roku, tad viņi top paēdināti ar visu labu. Bet, kad
Tu apslēp Savu vaigu, tad viņi krīt bailēs; kad Tu viņiem atņem dvašu, tad viņi
mirst un atgriežas pīšļos. Kad Tu sūti Savu Garu, tad viņi top dzīvi radījumi,
tā tu atjauno zemes seju” (Ps.104:27-30).
Dzīvības uzvara pār nāvi Jēzū Kristū
bija, ir un vienmēr būs vislabākā labā vēsts, kas patiesi nomierina un
atspirdzina dzīves grūtībās pārgurušās cilvēku sirdis.
Gods lai ir Tēvam un Dēlam un Svētajam Garam. Jēzus Vārdā,
Āmen!