Sprediķis Kristus piedzimšanas svētkos
Jesaja 9:1-6, Ebrejiem 1:1-3, Lūkas 2:1-20
Šodien ir Jēzus īstā Dzimšanas diena, kas ir galvenā tēma. Jēzus ir piedzimis un, kādas tam ir sekas, ko tas nozīmē mums, tev un man. Pirmajā lasījumā dzirdējām par mieru. Nereti cilvēki domā, ka šis attiecas uz laicīgo mieru, ka visam vajadzētu būt mierīgi zemes virsū. Bet tā gluži nav. Pirmkārt šeit ir runā par mieru ar Trīsvienīgo Dievu. Bez ticības un grēku nožēlas ir neredzams, bet reāls mūris starp cilvēku un Dievu, nemiers viņu starpā.
Bet caur Jēzus dzimšanu, krusta nāvi un augšāmcelšanām šis mūris ir noņemts un ir miers, proti labas attiecības starp tiem, kuri tic un Trīsvienīgo Dievu. Otrkārt, ja ir miers vertikāli, tad vajadzētu būt arī horizontālais miers starp cilvēkiem. Par to es runāšu nedaudz vēlāk. Otrais lasījums māca par sekām no Jēzus dzimšanas. Nereti dzird par laicīgiem cilvēkiem, kuri meklē dzīves jēgu. Un viņi to neatrod. Un tas nav pārsteidzoši, bet pavisam loģiski. Jo, bez Jēzus un ticības Viņam, dzīvei nav jēga, ir vārdā visdziļākā nozīmē tukšā. Tā ir ko Jauna Derība mums māca un tā ir arī daudzu cilvēku pieredze. Dzīves jēga ir, lai būt kopā ticībā ar Trīsvienīgo Dievu un Jēzu Kristu. Kā bija Ēdenes dārzā pirms grēka krišanas.
Mēs dzirdējām, ka tagad Dievs runā uz mums caur Jēzu. Tā ir un ko Viņš saka. Jēzus saka daudz un mana atbilde nav izsmeļoša, bet gribētu pieminēt vienu aspektu. Šodien Jēzus grib pateikt mums, ka mēs visi slimojam ar grēka slimību. Tāpēc Viņam bija jānāk zemes virsū, un, tāpēc kristīgā baznīca pēc būtības ir slimnīca. Lai būtu veiksmīga ārstēšana, vajag pirmkārt pareizu diagnozi un otrkārt pareizas zāles. Pareiza diagnoze ir, ka slimojam ar grēka slimību. Un tāpēc Jēzus piedzima, lai parādītu, kādam cilvēkam būtu jābūt. Jēzus ir Dieva būtības atveids. Katram cilvēkam būtu jābūt tādam, kā Jēzus. Bet mums visiem ir skaidrs, ka tā nav. Nav miers cilvēku starpā. Tāpēc, ka cilvēkiem nav Dieva miers savās sirdīs. Pašreiz krievu karavīru uzvedība Ukrainā ir aktuālākais piemērs, bet diemžēl nav vienīgais. Vairāk vai mazāk visur cilvēki uzvedas kā plēsīgi zvēri un ne kā cilvēki. Laikam visi ir dzirdējuši vārdu perverss un mēs to uztveram negatīvi. Pārsvarā saistām to ar seksuālām perversijām, nenormālības.
Bet tas vārds perverss nav saistīts tikai ar seksu. Tas attiecas uz visu, kas ir nenormāls, sakropļots, nav tā kā būtu jābūt. Diemžēl cilvēks, ikviens, ne tikai krievu karavīri, ir perversi, sakropļoti, bojāti, traumēti no grēka. Un pie Jēzus ir pareizas zāles, pie Jēzus ir pareiza ārstēšana. Jēzus vārdos un darbos varam mācīties, kādiem mums būtu jābūt, pēc kā tiekties. Un žēlastības līdzekļi, proti, Dieva Vārds, lūgšana, altāra sakraments un draudzes kopība, ir pēc būtības zāles, caur ko ārstējamies un tiecāmies tuvāk Jēzum. Mēs dzirdējām, ka Jēzus ir šķīstījis mūs no grēkiem. Caur Savu dzimšanu, nāvi un augšāmcelšanos Jēzus ir devis nosacījumus, lai varam šķīstīties no grēkiem. Līdzībā Jēzus ir devis mums tīrīšanas līdzekli, bet.. Mums vajag pašiem mazgāties. Proti, caur svēto dzīvi tīrīt savu sirdi, cik iespējams. Kā es teicu, tas notiek caur žēlastības līdzekļiem, bet ir iespējams atrast sīkāku norādījumu, kā to darīt.
Evaņģēlijā dzirdējām, ka tie gani gāja uz Betlēmi. Tīri burtiski tas mums sanāktu diezgan dārgi un sarežģīti, un burtiski tas mums nav obligāts, bet līdzībā mums jādara tāpat. Kur atrodas Betlēme? Betlēme atrodas uz mūsu altāra, altāris ir Betlēme. Katru Svētdienu Jēzus piedzimst, ir klāt no jauna altāra sakramentā, Dievgaldā. Ir rakstīts Jāņa evaņģēlijā 1. nodaļā un 14. pantā, ka Vārds tapa miesa un mājoja mūsu vidū. Tīri burtiski grieķu valodā te ir rakstīts, ka Dievs uzcēla savu telti pie mums. Ja skaties uz biķeri uz altāra, kas ir ietērpts audumā, kas liturģiski sauc velum, tad izskatās kā telts, vai ne? Un šajā teltī ir biķeris un patens, kur drīz atradīsies Kristus asinis un miesa. Iet uz Betlēmi ne tikai, bet starp citu nozīmē, saņemt Dievgaldu. Mēs parasti domājam, ka saņemt sakramentu nozīmē grēku piedošanu.
Tā ir taisnība, bet ne tikai. Altāra sakraments ir arī stiprinājums cīņā pret grēku un viens no veidiem, ka šķīstīties no grēkiem. Apmeklēt altāri un tur lūgties ir viens veids, kā šķīstīties no grēkiem. Visa kristīgā dzīve var raksturot, kā sķīstīšana no grēkiem. Ko Jēzus ir darījis iespējamo caur Savu dzimšanu, miršanu un augšāmcelšanos. Pavisam tīri būsim tikai Debesu Valstībā, bet šķīstīšana sākas jau šeit un tagad. Jēzū Kristū mums ir pareiza diagnoze, slimojam ar grēka slimību. Jēzū Kristū mums ir pareizas zāles, žēlastības līdzekļi. Jēzū Kristū mums ir paraugs, pēc kā tiekties, kā ārstēties. Nosaukums Betlēme nozīmē maizes klēti un Jēzū mums ir stipra barojoša garīga rupjmaize, lai izturētu cīņā pret grēku.
Šodienas bauslis: Ir jāiet uz Betlēmi, lai kļūtu arvien līdzīgāks Jēzum.
Šodienas bauslis: Dzīvei ir jēga, nav tukšā, caur Jēzus dzimšanu, miršanu un augšāmcelšanos.
Gribētu īsi rezumēt savu teikto:
1. Caur Jēzu un ticībā Viņam mums ir miers ar Dievu, proti, attiecības ar Viņu.
2. Skatoties uz Jēzu mēs zinām, kādiem mums būtu jābūt.
3. Visa kristīga dzīve ir šķīstīšana no grēkiem.